Vores madordning

Forældre vælger om, der skal være madordning i institutionen. Der stemmes hvert andet år.

Forældre skal
• Have indflydelse på deres børns måltider via forældrerådet
• Være trygge ved den mad der serveres for deres barn
• Være bekendt med menuplaner
• Sikres et højt informationsniveau via nyhedsbreve, intranet og hjemmeside

Vi arbejder ud fra BRK´s mad- og kostpolitik.

Fra Tanja-Kok:
Madordningen i Nordstjernen har været i gang siden foråret 2021 og jeg har fornøjelsen at få lov til at lave mad til de cirka 58 børn.
Jeg går meget op i at børnene får hjemmelavet mad. Det giver mig en større glæde, når jeg ved præcis hvad børnene putter i munden. Det betyder bl.a., at når der serveres rugbrød til frokost, så er det hjemmebagt. Alle brød, boller og de fleste kiks/knækbrød til eftermiddagsmaden er hjemmebagt. Ofte også koldhævet, så de har ekstra meget smag og krumme.
Rødbeder og agurker sylter jeg selv. Leverpostejen er lavet fra bunden. Her eksperimenteres, der både i klassiske med svin og med kylling samt som noget nyt tofu. Mayonnaisen røres i køkkenet og der koges pickles til remouladen.
Når det er muligt koger jeg fonden til mandags-suppen. Det giver en mere ren smag og saltindholdet er meget lavere.
Frugtgrøden koges af økologiske bær, hvor sukkerindholdet holdes til et minimum og yoghurten blander jeg selv – igen for at holde sukkerindholdet nede og det giver bare en mere ægte smag.
Vi er så småt begyndt at følge de nye kostråd, det betyder at vi spiser mindre kød og til gengæld masser af bælgfrugter (kikærter, bønner, linser, m.m.) og grønsager.
Madplanen bliver sendt ud via Aula i god tid, således du har mulighed for, at koordinere husets madplan med familiens. Der kommer desuden løbende billeder, så du kan se og snakke om maden med dit barn.
I Nordstjernen vil dit barn bliver tilbudt varieret mad, både retter som er kendte hjemmefra, men også nye ting. Børnene udfordres i at smage og blive madmodige og lærer nye råvarer at kende.

Mad- og måltidspolitik, børn.pdf

Shape Created with Sketch.